Terminy zwiedzania uległy zmianie! Zapraszamy do zapoznania się z lutowym grafikiem. Zwiedzanie
Relacja z kolejnego koncertu z cyklu JAZZ W WILLI - wystąpili Marek Napiórkowski i Artur Lesicki. Więcej...
Już w sobotę, 4.02 o godzinie 19:00 Joanna Tylkowska-Drożdż zaśpiewa arie Franza Lehára. Więcej...
Zachęcamy do zapoznania się z najnowszym felietonem Moniki Gapińskiej. Czasem tylko dłonie (muzyka) grają w filmie
Relacja z wernisażu wystawy WPRAWKA. Więcej...
Zapraszamy na kolejny pokaz spektaklu pt. AKOMPANIATOR. Szczegóły
Już we wtorek, 7.02 br. odbędzie się kolejny koncert z cyklu JUVENUM HORTUS. Więcej...
Relacja ze spektaklu Zatrudnimy starego clowna. Więcej...
28 i 29.01 odbył się kolejny koncert z cyklu IKONY KULTURY - THE ART OF ASTOR PIAZZOLLA. Więcej...
Karnawałowe rytmy w Willi Lentza - Relacja
Zapraszamy do udziału w kolejnej debacie z cyklu WARTOŚCI W KULTURZE. Więcej...
Wydarzenia | Koncert

Juvenum Hortus. Profesor Dariusz Samól przedstawia

  • 07-02-2023, Wtorek, godz. 19:00 -


Podczas pierwszej w tym roku odsłony cyklu JUVENUM HORTUS, zorganizowany zostanie (7.02.2023, godz. 19.00) koncert Iwony Grysak i Rafała Pikusy. Studenci szczecińskiej Akademii Sztuki (klasa saksofonu prof. Dariusza Samóla) przedstawią premierowe wykonanie w Szczecinie utworów współczesnych kompozytorów amerykańskich: Denisa Bédarda, Stephena Danknera, Davida Maslanki i Marilyn Shrude. Saksofonistom towarzyszyć będą pianiści – Dorota Maciaszczyk i Rafał Paweł Urbanek oraz perkusista – Szymon Gacek.

Partner wydarzenia: RADIO SZCZECIN
 
Podczas wydarzenia odbędzie się również jednodniowa wystawa saksofonów – podzielona na część zabytkową i współczesną.


PROGRAM KONCERTU

Stephen Dankner (ur. 1944) – Concerto for saxophone and concert band

/Allegro Moderato, Scherzo: Molto vivace, Andante, Giocoso/

Marilyn Shrude (ur. 1946) – Renewing the Myth for saxophone and piano

Wyk. Rafał Pikusa – saksofon, Rafał Urbanek – fortepian

David Maslanka (1943-2017) – Concerto for saxophone and concerto ensemble

/ Song: Fire in the Earth, Interlude: Bright Window, your night is full of stars, Song: Dear Jesus, what have you DONE?!, Interlude: Starry Night, Song: „Mortal, have you seen this?”/

Denis Bédard (ur. 1950) – Fantasy for soprano saxophone and piano

Wyk. Iwona Grysak – saksofon, Dorota Maciaszczyk – fortepian, Szymon Gacek – perkusja

WYKONAWCY

IWONA GRYSAK

Studentka saksofonu II roku studiów II stopnia na Wydziale Instrumentalnym Akademii Sztuki w Szczecinie pod kierunkiem prof. dr hab. Dariusza Samóla.

Laureatka wielu konkursów i festiwali muzycznych, takich jak m.in.: 29° Concorso Internazionale per Giovanni Musicisti ‘Città di Barletta’ (I miejsce i nagroda dla najlepszego saksofonisty), XII Concorso Internazionale Città di Filadelfia (I miejsce w kategorii solistów i zdobyła nagrodę główną „Paolo Serrao”.

Instrumentalistka wielokrotnie brała udział w prawykonaniach utworów kompozytorów polskich i zagranicznych, a także w lekcjach mistrzowskich prowadzonych przez światowej sławy artystów, do których należą: Patrick Meighan, Wildy Zumwalt (USA), Philippe Geiss, Jerome Laran, Nicolas Prost (Francja), Hans de Jong (Holandia), Paweł Gusnar, Magdalena Jakubska (Polska) i wielu innych.

Iwona Grysak jest stypendystką Prezydenta Miasta Szczecin oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

RAFAŁ PIKUSA

Absolwent Państwowej Szkoły Muzycznej I st. im. Witolda Lutosławskiego w Jaśle (klasa Jana Szmyda) oraz uczeń Zespołu Szkół Muzycznych im. Ignacego Jana Paderewskiego w Tarnowie (klasa saksofonu Joanny Dołęgi), jest obecnie studentem Akademii Sztuki w Szczecinie (klasa prof. Dariusza Samóla).

Członek kwartetu saksofonowego „Saxes” i „Saxademus Quartet” uczestniczył w licznych kursach mistrzowskich i warsztatach saksofonowych prowadzonych m.in. przez następujących mistrzów gry na instrumencie: P .Gusnar, Hans de Jong, M. Knot, Jerome Laran, Philippe Portejoie, A. Rzymkowski, D. Samól, M. Stachura i B. Steuer.

Laureat międzynarodowych konkursów i festiwali, w tym Konkursu Muzycznego w Moskwie (I nagroda) i Konkursu Kameralnego w Sankt Petersburgu (II nagroda).

DOROTA MACIASZCZYK

Pianistka oraz kameralistka, od roku 2020 jest adiunktem w Katedrze Fortepianu i Organów na Wydziale Instrumentalnym Akademii Sztuki w Szczecinie.

Uczestniczyła w nagraniu płyt kompaktowych zatytułowanych „Artur Cieślak Selected Works”, „Clarinet and New Polish Chamber Music”, a także „Robert Muczynski in memoriam”. Życie i twórczość kameralna R. Muczynskiego stały się również tematem jej pracy doktorskiej, a język muzyczny twórcy przybliżyła również w książce „Klarnet wczoraj i dziś czyli spotkanie praktyki i teorii” (Poznań 2019).

Jako kameralistka występowała między innymi z takimi artystami jak: Nicholas Cox, Guntis Kuzma, Antonio Saiote, Paweł Jakub Wojtasiewicz i Kornel Wolak oraz z zespołem FeelHarmony Quintet, rejestrując w ramach filharmonicznych koncertów kameralnych „Sekstet na kwintet dęty i fortepian” Francisa Poulenca, a także „Sekstet” Jeana Françaix.

RAFAŁ PAWEŁ URBANEK

Pianista, kameralista i dyrygent. Absolwent Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy – klasa fortepianu prof. Ewy Pobłockiej i dra hab. Bartłomieja Weznera, a także klasa dyrygentury symfoniczno-operowej prof. Wojciecha Michniewskiego.

Pracował jako korepetytor wokalny w klasie śpiewu prof. Hanny Michalak (AM im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy). Dyrygował koncertami studenckimi, które realizowano w ramach projektu „Academic Rebel Sinfonietta”, prowadził również IV Symfonię Roberta Schumanna w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie. Obecnie pracuje w Akademii Sztuki w Szczecinie.

BUESCHER MANUFACTURING COMPANY i BUESCHER BAND INSTRUMENT COMPANY

Ferdinand August Buescher urodził się w Ohio 26 kwietnia 1861 roku. Wraz z rodzicami zamieszkał w Elkhart w 1875 roku. Jako nastolatek zaczął pracować w młodej wówczas i prężnie rozwijającej się firmie Charlesa Gerarda Conna produkującej instrumenty dęte. Jako niezwykle utalentowany rzemieślnik, szybko awansował w firmie, jednak w 1894 roku zdecydował się założyć własny zakład produkcyjny pod nazwą Buescher Manufacturing Company. Wykonywał nie tylko instrumenty (w tym głównie saksofony), ale także inne wyroby metalowe. Jego instrumenty stopniowo zaczęły stanowić dużą konkurencję dla Conna.

W 1904 roku zreorganizował firmę, zmieniając przy tym jej nazwę na Buescher Band Instrument Company. W 1919 roku oddał stery firmy biznesmenowi Andrew Hubble Beardsley’owi, zachowując stanowisko inżyniera konsultanta. Pozostawał aktywny na rynku muzycznym do swojej śmierci w 1937 roku. Firma Buesher produkowała instrumenty do 1963 roku, kiedy została wchłonięta przez firmę Selmer.

Najbardziej cenione saksofony Bueschera powstawały w latach 30 i 40. XX wieku, jednak piękne brzmienia i znaczące udoskonalenia dokonywano od lat 20.

Prezentowane zabytkowe instrumenty Bueschera to:

Saksofon sopranowy True Tone nr 69065, rok prod. 1920/21
Saksofon altowy True Tone nr 200295 rok prod. 1925/26
Saksofon altowy Aristocrat nr 264232, rok prod. 1932/33
Saksofon tenorowy Aristocrat Series I „Art Deco” nr 288057, rok prod. 1939/40

Współczesna część wystawy obejmuje instrumenty firmy Selmer Paris:

Sopranino
Sopran
Alt
Tenor
Baryton
Bas
 
COOKIESInformujemy, że w celu optymalizacji treści dostępnych w naszej stronie, jak również dla celów statystycznych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie ze strony bez zmian ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies. Więcej informacji można znaleźć w polityce prywatności.
Zamknij