Początkowo muzykę tę wykonywano w pomieszczeniach prywatnych. Od roku 1530 na dworze Franciszka I Walezjusza zaczęto zatrudniać śpiewaków po to, by uprzyjemniali królowi wolny czas. Właśnie wówczas ceniony teoretyk muzyki Nicola Vicentino w swoim słynnym traktacie „L'antica musica ridotta alla moderna prattica” nazwał tę formę muzykowania MUZYKĄ KAMERALNĄ. Z czasem, mianem muzyki kameralnej zaczęto określać zarówno utwory wokalne jak i instrumentalne, ale ważne było to, aby wykonywano je „na tak zwanych pokojach”, a nie w kościele, teatrze, czy operze.
Taki właśnie charakter będzie miał koncert prezentujący (26.04.2024 roku) utwory kameralne Wolfganga Amadeusza Mozarta. Jego pieśni skomponowane na wysoki głos oraz utwory napisane na fortepian zapewne znakomicie zabrzmią w pałacowych wnętrzach Willi Lentza.
W programie znajdą się następujące utwory Wolfganga Amadeusza Mozarta (1756-1791):
Das Lied der Trennung, KV 519
Als Luise die Briefe, KV 520
Abendempfindung, KV 523
An Chloe, KV 524
Des kleinen Friedrichs Geburtstag F-dur, KV 529
Sehnsucht nach dem Frühling F-dur, KV 596
Sei du mein Trost, KV 391
Ah, vous dirai-je Maman, KV 265 (12 wariacji na temat francuskiej pieśni ludowej)
Oiseaux, si tous les ans, KV 307
Dans un bois solitaire et sombre, KV 308
Der Zauberer, KV 472
Die Verschweigung, KV 518
Das Veilchen, KV 476
Die betrogene Welt, KV 474
WYKONAWCY
ALEKSANDRA BORKIEWICZ-CŁAPIŃSKA – sopran koloraturowy
Rodowita łodzianka, solistka Teatru Wielkiego w Łodzi, specjalizująca się w repertuarze mozartowskim oraz we włoskim belcanto. Absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi – dyplom z wyróżnieniem (klasa prof. dr hab. Urszuli Kryger i dr hab. Bernadetty Grabias).
Debiutowała w roku 2010 na deskach Teatru Wielkiego w Łodzi rolą Solange, w światowej prapremierze opery „Kochankowie z klasztoru Valldemosa” Marty Ptaszyńskiej. Z teatrem tym współpracuje w takich produkcjach jak m.in.: „Cyrulik Sewilski” G. Rossiniego, „Nabucco”, „Aida”, „Don Carlos”, „Rigoletto” G. Verdiego, „Don pasquale”, „Viva la mamma” G. Donizettiego, „Cosi fan tutte”, „Don Giovanni”, „Wesele Figara” W.A. Mozarta, „Halka”, „Straszny dwór” S. Moniuszki, „Carmen” G. Bizeta, „Noc w Wenecji”, „Zemsta nietoperza” oraz „Baron cygański” J. Straussa, „My Fair Lady” F. Loewe, „Człowiek z manufaktury” R. Janiaka, „Chopin” G. Orefice’a, „Madama Butterfly” G. Pucciniego, „Trouble in Tahiti” L. Bernsteina, i „Raj utracony” K. Pendereckiego.
W Operze Narodowej debiutowała rolą Basi w spektaklu „Cud, czyli Krakowiaki i Górale” J. Stefaniego (2015), a w Operze Wrocławskiej rolą Papageny w „Czarodziejskim flecie” W.A. Mozarta (2016). Na deski tej opery powróciła w roku 2023, w roli Zerliny w „Don Giovannim” W.A. Mozarta.
Artystka brała także udział w IV edycji Festiwalu Oper Barokowych (2017), kreując rolę Sidonie w „Armide” J.B. Lully i tym samym debiutując w warszawskiej operze kameralnej. Tę polską prapremierę z udziałem artystki uwieczniła TVP Kultura. Była to koprodukcja z Innsbrucker Festwochen der Alten Musik, Music Festival Potsdam Sanssouci oraz Centre de Musique Baroque w Wersalu. Z warszawską operą kameralną współpracuje również w takich tytułach, jak: „Don Giovannim” W.A. Mozarta – Zerlina, „Il Giovedi Grasso” G. Donizettiego – Stefanina, „Company” S. Sondheima – April, „The telephone” / „The medium” G.C. Menottiego – Lucy / Mrs Gobineau. W roku 2020 debiutowała na deskach Opery Bałtyckiej rolą Rozyny w „Cyruliku Sewilskim” G. Rossiniego.
W swoim dorobku artystycznym posiada również udział w kantacie scenicznej „Carmina Burana” C. Orffa, w partii sopranowej z towarzyszeniem chóru Poznańskie Słowiki oraz liczne koncerty z towarzyszeniem orkiestr symfonicznych, m.in. wykonanie partii sopranowej w motecie „Exsultate jubilate” W.A. Mozarta, pod batutą Marcina Wolniewskiego (2015), czy Stabat Mater G. Rossiniego, pod kierownictwem Rubena Silvy z towarzyszeniem orkiestry Filharmonii Dolnośląskiej (2019).
W swoim dorobku artystycznym ma też wiele nagród, w tym m.in. wyróżnienie za najlepsze wykonanie polskiej pieśni oraz nagrodę specjalną za wybitne wykonanie pieśni kompozytora współczesnego na XVI i XVIII Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari i nagrodę w kategorii Voice na Międzynarodowym Konkursie MUSIC IN THE VINEYARDS (Serbia – 2019). Półfinalistka 4. Edycji prestiżowego Międzynarodowego Konkursu Wokalnego Grand Prix Del’opera w Bukareszcie, laureatka nagrody specjalnej dla najlepszej koloratury na XII Międzynarodowym Konkursie Wokalnym ZŁOTE GŁOSY, zdobyła wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym LEOPOLD BELLAN w Paryżu, II nagrodę w kategorii głosów żeńskich na KING’S PEAK INTERNATIONAL MUSIC COMPETITION, USA (2021). W roku 2018 (jako jedyna Polka) została finalistką prestiżowego konkursu wokalnego VOCI DAL MONDO w Turynie, pod dyrekcją Maestry Renaty Scotto.
Dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego uzyskała w latach 2015 i 2016 nagrody Ministra za wybitne osiągnięcia w dziedzinie artystycznej.
PAWEŁ CŁAPIŃSKI
Absolwent Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie fortepianu prof. Katarzyny Popowej-Zydroń. Studia podyplomowe ukończył m.in. u prof. Ewy Pobłockiej oraz poszerzał swoje umiejętności pianistyczne pod okiem dr. hab. Tomasza Bartoszka w Łódzkiej Akademii Muzycznej.
W latach 2016-2018 był członkiem Akademii Operowej przy Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie, w klasie fortepianu Eytana Pessena.
Ponadto brał udział w mistrzowskich kursach pianistycznych prowadzonych przez takich profesorów jak: Dang Thai Son, Robert McDonald, Einar Steen-Nokleberg, Ilja Scheps, Mikhail Voskresensky i Wojciech Świtała.
Zdobywca czołowych nagród na ogólnopolskich oraz międzynarodowych konkursach pianistycznych, takich jak m.in.: I nagroda na IV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Un Ricetto In Musica (Candelo, Włochy), I nagroda oraz specjalna za najlepsze wykonanie utworu solowego F. Liszta na Ogólnopolskim Konkursie Chopinowskim Nifc w Warszawie, a także wyróżnienie w duecie ze skrzypaczką Mają Syrnicką na Ogólnopolskim Konkursie Duetów z Fortepianem w Warszawie.
Wielokrotnie (współpracując ze śpiewakami), zdobywał nagrody dla najlepszego pianisty, m.in. na: IV Międzynarodowym Konkursie Wokalnym LE GRAND PRIX DE L'OPÉRA (Bukareszt, Rumunia), V Konkursie Wokalnym im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy, jak również na IV Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. K. Jamroz w Busku-Zdroju.
Jego działalność artystyczna była też wspierana stypendiami: Marszałka Województwa Łódzkiego (2012), Prezydenta Miasta Bydgoszczy (2012) oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2011).
Pianista jest obecnie zatrudniony w Akademii Muzycznej im. Kiejstuta i Grażyny Bacewiczów w Łodzi (w klasie śpiewu prof. dr hab. Urszuli Kryger).
Partnerzy
Prof. Katarzyna Dondalska przedstawia. Mozart da camera