Newsletter Willi Lentza! Zachęcamy do zapisów! Szczegóły
Terminy zwiedzania uległy zmianie! Zapraszamy do zapoznania się z marcowym grafikiem. Zwiedzanie
Zapraszamy do udziału w konkursie SAXandVILLAS 2025. Szczegóły
Ikony kultury. Sinatra Out Of Lights. Zapowiedź koncertu
Wernisaż wystawy Eonflux. Zapowiedź wydarzenia
Latin Jazz Willa. Marita Albán Juárez Quartet. Zapowiedź koncertu
Ad Astra. Wariacje Goldbergowskie. Zapowiedź koncertu
Koncert Pasyjny. Oratorium Josepha Haydna. Siedem Ostatnich Słów Chrystusa Na Krzyżu. Zapowiedź koncertu
Kolekcja Doeringów pod lupą. Historia pewnej znajomości – nie tylko o obrazach Carla Schucha. Zapowiedź wydarzenia
Dźwięk. Wykład prof. Stefana Weyny. Zapowiedź wydarzenia
Ad Astra. Premiera i gwiazdy. Victoria w Willi Lentza. Zapowiedź koncertu
Fryderyk Chopin w Willi Lentza. Dzieła wszystkie. Wojciech Kubica Relacja
1888. Willa miłości. Powrót spektaklu! Zapowiedź wydarzenia
Relacja z koncertu

Szymanowski w Willi Lentza. Dwóchgłos

W piątek (8.03.2024) w Willi Lentza wystąpił duet DWÓCHGŁOS, który tworzą Michał Pepol – wiolonczelista i Bartek Wąsik – pianista.
Instrumentaliści przedstawili w Szczecinie program złożony z utworów Karola Szymanowskiego (1882-1937) – najwybitniejszego polskiego kompozytora pierwszej połowy XX wieku.

Wyjątkowość prezentowanego repertuaru polegała m.in. na tym, że twórca „Harnasiów” nie napisał żadnej kompozycji na wiolonczelę. Tajemnicę pominięcia w dorobku kompozytorskim tego instrumentu wyjaśnił przed laty słynny wiolonczelista Kazimierz Wiłkomirski. Wspomniał, że gdy zasugerował Szymanowskiemu stworzenie koncertu, sonaty lub miniatury na wiolonczelę, miał ponoć usłyszeć śpiewnym kresowym głosem: „…Kiedy, proszę pana… ja… nie czuję wiolonczeli”. Właśnie dlatego niepocieszony odpowiedzią Wiłkomirski w roku 1982 zdecydował się na dokonanie wiolonczelowej transkrypcji Sonaty skrzypcowej op. 9.

Nic więc dziwnego, że dla melomanów prezentowany przez duet program był nie lada ciekawostką, gdyż przedstawione podczas koncertu dzieła nabrały nowych brzmień i zupełnie innego niż oryginały wymiaru. Opracowane przez instrumentalistów aranżacje „Pieśni Roksany” z opery „Król Roger”, „Pieśni kurpiowskich”, „Mazurków”, słynnego „Łabędzia”, a także fragmentów baletu „Harnasie” zachwyciły publiczność, która nagrodziła je, a także doskonałą grę muzyków gromkimi brawami.

Prowadzenie koncertu:

Szymon Wyrzykowski

Wydarzeniu towarzyszyła również prezentacja obrazu Joanny Sarapaty – ART DECO GOLD.

Fotorelacja z 8.03.2024