Terminy zwiedzania uległy zmianie! Zapraszamy do zapoznania się z listopadowym grafikiem. Zwiedzanie
Fryderyk Chopin w Willi Lentza. Dzieła wszystkie. Artur Haftman. Zapowiedź koncertu
KOLEKCJE I KOLEKCJONERZY W WILLI LENTZA 4.0. Szczecińskie Studia Kolekcjonerskie. Relacja
Newsletter Willi Lentza! Zachęcamy do zapisów! Szczegóły
SAXandVILLAS - koncert finałowy. Relacja
Fryderyk Chopin w Willi Lentza. Dzieła wszystkie. Mariusz Drzewicki Relacja

SFINKS. HOMMAGE AU CARRÉ NOIR. KRZYSZTOF M. BEDNARSKI

Wystawa stała

SFINKS. HOMMAGE AU CARRÉ NOIR

KRZYSZTOF M. BEDNARSKI
🦁 SFINKS. HOMMAGE AU CARRÉ NOIR – rzeźba autorstwa wybitnego artysty Krzysztofa M. Bednarskiego. To pierwsza taka instalacja w przestrzeni zielonej Willi – łącząca klasyczną figurację z nowoczesną abstrakcją.

🔲 Czarny kwadrat w miejscu twarzy, ażurowy cokół w kształcie piramidy, mitologiczna sylwetka lwa… Ten niezwykły pół-lew, pół-zagadka to hołd dla Kazimierza Malewicza i twórców awangardy XX wieku. Bednarski zaprasza nas do wnętrza rzeźby – dosłownie i symbolicznie – by spojrzeć na świat z nowej perspektywy i spróbować rozwiązać zagadki współczesności.

🌿 Rzeźba naturalnie wpisuje się w historyczne otoczenie Willi Lentza, stając się pomostem między przeszłością a teraźniejszością, między sztuką dawną a współczesną. To manifest obecności sztuki w przestrzeni publicznej, inspirujący do refleksji i rozmowy.

📢 Przyjdź i zobacz, jak klasycyzm spotyka awangardę w samym sercu Szczecina!

🛠 Projekt dofinansowano ze środków programu własnego Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku „Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej – 2025” pochodzących z budżetu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Nazwa zadania: Syntezy: rzeźba współczesna Sfinks – Hommage au Carré Noir Krzysztofa M. Bednarskiego w historycznym kontekście szczecińskiej Willi Lentza

Audiodeskrypcja


Sfinks – opis oryginalny



Sfinks – tekst uproszczony



Wyjście główne



Wyjście od strony Ogrodu



Krzysztof M. Bednarski – jeden z najwybitniejszych rzeźbiarzy współczesnych. Urodzony w 1953 roku w Krakowie. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (1973-1978, pracownia prof. Jerzego Jarnuszkiewicza i prof. Oskara Hansena). Aktywnie uprawia różne dyscypliny twórcze. Niegdyś był blisko związany z Teatrem Laboratorium Jerzego Grotowskiego, dla którego w latach 1976-1981 projektował plakaty. Od 1986 roku mieszka w Rzymie; obecny również na polskiej scenie artystycznej. We wczesnych pracach odnosił się do propagandy komunistycznej (Portret totalny Karola Marksa, 1978, własność Muzeum Niepodległości w Warszawie; Portret zbiorowy, 1980, kolekcja Muzeum Narodowego w Warszawie) oraz sytuacji społeczno-politycznej Polski w stanie wojennym (Miejsce urodzenia, 1982, Muzeum Historii Polski; Victoria-victoria, 1983, kolekcja Muzeum Narodowego w Krakowie). Najbardziej znaną jego realizacją jest instalacja rzeźbiarska Moby Dick (1987, obecnie w kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi).

Autor kilkunastu nagrobków wybitnych ludzi kultury m.in.: Krzysztofa Kieślowskiego, Wojciecha Fangora, Tomasza Stańki, Ewy Demarczyk; sarkofagów Krzysztofa Pendereckiego i Adama Zagajewskiego; pomników: Spotkanie z Federikiem Fellinim (Rimini, 1994) i Fryderyka Chopina – La note bleue (Wiedeń, 2010), oraz Hommage à Maria Jarema (Kraków 2022). Laureat między innymi Nagrody im. Katarzyny Kobro (2004) oraz Franco Cuomo International Award (2017). Odznaczony Złotym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis (2011).

Flaga Polski i godło Polski

Dofinansowano ze środków

programu własnego Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku pn. Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej – 2025

pochodzących z budżetu

Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Nazwa zadania: Syntezy: rzeźba współczesna Sfinks – Hommage au Carré Noir Krzysztofa M. Bednarskiego w historycznym kontekście szczecińskiej Willi Lentza

Wartość dofinansowania: 222 000 zł

Całkowity koszt inwestycji: 252 000 zł

Data podpisania umowy: maj 2025



Krótki opis zadania: przedmiotem projektu jest zakup i umieszczenie rzeźby współczesnej Sfinksa, uznanego w kraju i za granicą artysty – Krzysztofa M. Bednarskiego w ogrodzie klasycystycznej Willi Lentza, jako kolejny krok w procesie rewitalizacji i rewaloryzacji tego istotnego szczecińskiego zabytku jakim jest Willa Lentza. Unikatowa rzeźba Sfinks-Hommage au Carré Noir Bednarskiego reprezentująca harmonijne połączenie klasycznej figuracji i awangardowej abstrakcji, będzie pierwszą pracą zamontowaną na stałe w ogrodzie, zaproszeniem do refleksji, pomostem między historycznym a współczesnym rozumieniem sztuki, ożywczym dialogiem tradycji z nowoczesnością. Rzeźba będzie idealnym pretekstem do poszerzania percepcji odbiorców dotyczącej sztuki współczesnej, czynnym włączeniem się w tak ważną obecnie dyskusję o sztuce w przestrzeni publicznej, która nie tylko kształtuje nasze otoczenie, ale też odpowiada za budowanie wrażliwości, poczucia estetyki, wzmacniając dumę i pogłębiając identyfikację z miejscami istotnymi na mapie kulturalnej naszego miasta, pozostawiając ślady naszej aktywności kulturalnej dla przyszłych pokoleń.

Logo Ministerstwa Kulturi i Dziedzictwa Narodowego, logo Rzeźba w przestrzeni publicznej dla niepodległej 2025 oraz logo Centrum Rzeźby Polskiej

Partnerzy
Logo partnera: PKO BP
Partnerzy wystawy
Logo partnera: KADRUK

SFINKS. HOMMAGE AU CARRÉ NOIR. KRZYSZTOF M. BEDNARSKI