Wystawa stała
SFINKS. HOMMAGE AU CARRÉ NOIR
KRZYSZTOF M. BEDNARSKI

SFINKS. HOMMAGE AU CARRÉ NOIR. KRZYSZTOF M. BEDNARSKI
🦁 SFINKS. HOMMAGE AU CARRÉ NOIR – rzeźba autorstwa wybitnego artysty Krzysztofa M. Bednarskiego. To pierwsza taka instalacja w przestrzeni zielonej Willi – łącząca klasyczną figurację z nowoczesną abstrakcją.
🔲 Czarny kwadrat w miejscu twarzy, ażurowy cokół w kształcie piramidy, mitologiczna sylwetka lwa… Ten niezwykły pół-lew, pół-zagadka to hołd dla Kazimierza Malewicza i twórców awangardy XX wieku. Bednarski zaprasza nas do wnętrza rzeźby – dosłownie i symbolicznie – by spojrzeć na świat z nowej perspektywy i spróbować rozwiązać zagadki współczesności.
🌿 Rzeźba naturalnie wpisuje się w historyczne otoczenie Willi Lentza, stając się pomostem między przeszłością a teraźniejszością, między sztuką dawną a współczesną. To manifest obecności sztuki w przestrzeni publicznej, inspirujący do refleksji i rozmowy.
📢 Przyjdź i zobacz, jak klasycyzm spotyka awangardę w samym sercu Szczecina!
🛠 Projekt dofinansowano ze środków programu własnego Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku „Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej – 2025” pochodzących z budżetu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Nazwa zadania: Syntezy: rzeźba współczesna Sfinks – Hommage au Carré Noir Krzysztofa M. Bednarskiego w historycznym kontekście szczecińskiej Willi Lentza
Sfinks – opis oryginalny
Sfinks – tekst uproszczony
Wyjście główne
Wyjście od strony Ogrodu
Krzysztof M. Bednarski – jeden z najwybitniejszych rzeźbiarzy współczesnych. Urodzony w 1953 roku w Krakowie. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (1973-1978, pracownia prof. Jerzego Jarnuszkiewicza i prof. Oskara Hansena). Aktywnie uprawia różne dyscypliny twórcze. Niegdyś był blisko związany z Teatrem Laboratorium Jerzego Grotowskiego, dla którego w latach 1976-1981 projektował plakaty. Od 1986 roku mieszka w Rzymie; obecny również na polskiej scenie artystycznej. We wczesnych pracach odnosił się do propagandy komunistycznej (Portret totalny Karola Marksa, 1978, własność Muzeum Niepodległości w Warszawie; Portret zbiorowy, 1980, kolekcja Muzeum Narodowego w Warszawie) oraz sytuacji społeczno-politycznej Polski w stanie wojennym (Miejsce urodzenia, 1982, Muzeum Historii Polski; Victoria-victoria, 1983, kolekcja Muzeum Narodowego w Krakowie). Najbardziej znaną jego realizacją jest instalacja rzeźbiarska Moby Dick (1987, obecnie w kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi).
Autor kilkunastu nagrobków wybitnych ludzi kultury m.in.: Krzysztofa Kieślowskiego, Wojciecha Fangora, Tomasza Stańki, Ewy Demarczyk; sarkofagów Krzysztofa Pendereckiego i Adama Zagajewskiego; pomników: Spotkanie z Federikiem Fellinim (Rimini, 1994) i Fryderyka Chopina – La note bleue (Wiedeń, 2010), oraz Hommage à Maria Jarema (Kraków 2022). Laureat między innymi Nagrody im. Katarzyny Kobro (2004) oraz Franco Cuomo International Award (2017). Odznaczony Złotym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis (2011).
Krótki opis zadania: przedmiotem projektu jest zakup i umieszczenie rzeźby współczesnej Sfinksa, uznanego w kraju i za granicą artysty – Krzysztofa M. Bednarskiego w ogrodzie klasycystycznej Willi Lentza, jako kolejny krok w procesie rewitalizacji i rewaloryzacji tego istotnego szczecińskiego zabytku jakim jest Willa Lentza. Unikatowa rzeźba Sfinks-Hommage au Carré Noir Bednarskiego reprezentująca harmonijne połączenie klasycznej figuracji i awangardowej abstrakcji, będzie pierwszą pracą zamontowaną na stałe w ogrodzie, zaproszeniem do refleksji, pomostem między historycznym a współczesnym rozumieniem sztuki, ożywczym dialogiem tradycji z nowoczesnością. Rzeźba będzie idealnym pretekstem do poszerzania percepcji odbiorców dotyczącej sztuki współczesnej, czynnym włączeniem się w tak ważną obecnie dyskusję o sztuce w przestrzeni publicznej, która nie tylko kształtuje nasze otoczenie, ale też odpowiada za budowanie wrażliwości, poczucia estetyki, wzmacniając dumę i pogłębiając identyfikację z miejscami istotnymi na mapie kulturalnej naszego miasta, pozostawiając ślady naszej aktywności kulturalnej dla przyszłych pokoleń.
🔲 Czarny kwadrat w miejscu twarzy, ażurowy cokół w kształcie piramidy, mitologiczna sylwetka lwa… Ten niezwykły pół-lew, pół-zagadka to hołd dla Kazimierza Malewicza i twórców awangardy XX wieku. Bednarski zaprasza nas do wnętrza rzeźby – dosłownie i symbolicznie – by spojrzeć na świat z nowej perspektywy i spróbować rozwiązać zagadki współczesności.
🌿 Rzeźba naturalnie wpisuje się w historyczne otoczenie Willi Lentza, stając się pomostem między przeszłością a teraźniejszością, między sztuką dawną a współczesną. To manifest obecności sztuki w przestrzeni publicznej, inspirujący do refleksji i rozmowy.
📢 Przyjdź i zobacz, jak klasycyzm spotyka awangardę w samym sercu Szczecina!
🛠 Projekt dofinansowano ze środków programu własnego Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku „Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej – 2025” pochodzących z budżetu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Nazwa zadania: Syntezy: rzeźba współczesna Sfinks – Hommage au Carré Noir Krzysztofa M. Bednarskiego w historycznym kontekście szczecińskiej Willi Lentza
Audiodeskrypcja
Sfinks – opis oryginalny
Sfinks – tekst uproszczony
Wyjście główne
Wyjście od strony Ogrodu
Krzysztof M. Bednarski – jeden z najwybitniejszych rzeźbiarzy współczesnych. Urodzony w 1953 roku w Krakowie. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (1973-1978, pracownia prof. Jerzego Jarnuszkiewicza i prof. Oskara Hansena). Aktywnie uprawia różne dyscypliny twórcze. Niegdyś był blisko związany z Teatrem Laboratorium Jerzego Grotowskiego, dla którego w latach 1976-1981 projektował plakaty. Od 1986 roku mieszka w Rzymie; obecny również na polskiej scenie artystycznej. We wczesnych pracach odnosił się do propagandy komunistycznej (Portret totalny Karola Marksa, 1978, własność Muzeum Niepodległości w Warszawie; Portret zbiorowy, 1980, kolekcja Muzeum Narodowego w Warszawie) oraz sytuacji społeczno-politycznej Polski w stanie wojennym (Miejsce urodzenia, 1982, Muzeum Historii Polski; Victoria-victoria, 1983, kolekcja Muzeum Narodowego w Krakowie). Najbardziej znaną jego realizacją jest instalacja rzeźbiarska Moby Dick (1987, obecnie w kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi).
Autor kilkunastu nagrobków wybitnych ludzi kultury m.in.: Krzysztofa Kieślowskiego, Wojciecha Fangora, Tomasza Stańki, Ewy Demarczyk; sarkofagów Krzysztofa Pendereckiego i Adama Zagajewskiego; pomników: Spotkanie z Federikiem Fellinim (Rimini, 1994) i Fryderyka Chopina – La note bleue (Wiedeń, 2010), oraz Hommage à Maria Jarema (Kraków 2022). Laureat między innymi Nagrody im. Katarzyny Kobro (2004) oraz Franco Cuomo International Award (2017). Odznaczony Złotym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis (2011).

Dofinansowano ze środków
programu własnego Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku pn. Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej – 2025
pochodzących z budżetu
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Nazwa zadania: Syntezy: rzeźba współczesna Sfinks – Hommage au Carré Noir Krzysztofa M. Bednarskiego w historycznym kontekście szczecińskiej Willi Lentza
Wartość dofinansowania: 222 000 zł
Całkowity koszt inwestycji: 252 000 zł
Data podpisania umowy: maj 2025
Krótki opis zadania: przedmiotem projektu jest zakup i umieszczenie rzeźby współczesnej Sfinksa, uznanego w kraju i za granicą artysty – Krzysztofa M. Bednarskiego w ogrodzie klasycystycznej Willi Lentza, jako kolejny krok w procesie rewitalizacji i rewaloryzacji tego istotnego szczecińskiego zabytku jakim jest Willa Lentza. Unikatowa rzeźba Sfinks-Hommage au Carré Noir Bednarskiego reprezentująca harmonijne połączenie klasycznej figuracji i awangardowej abstrakcji, będzie pierwszą pracą zamontowaną na stałe w ogrodzie, zaproszeniem do refleksji, pomostem między historycznym a współczesnym rozumieniem sztuki, ożywczym dialogiem tradycji z nowoczesnością. Rzeźba będzie idealnym pretekstem do poszerzania percepcji odbiorców dotyczącej sztuki współczesnej, czynnym włączeniem się w tak ważną obecnie dyskusję o sztuce w przestrzeni publicznej, która nie tylko kształtuje nasze otoczenie, ale też odpowiada za budowanie wrażliwości, poczucia estetyki, wzmacniając dumę i pogłębiając identyfikację z miejscami istotnymi na mapie kulturalnej naszego miasta, pozostawiając ślady naszej aktywności kulturalnej dla przyszłych pokoleń.

SFINKS. HOMMAGE AU CARRÉ NOIR. KRZYSZTOF M. BEDNARSKI








