Veranstaltungsbericht
Ikony Kultury. Robert Schumann. Toccata. Antoni Libera i Adam Tomaszewski.
W poniedziałek i we wtorek (20 i 21.05.2024) z Gośćmi Willi Lentza spotkał się Antoni Libera – pisarz, tłumacz literatury, krytyk literacki i reżyser teatralny. Wieczór uświetnił także pianista Adam Tomaszewski.
Wydarzenie zostało podzielone na dwie części:
1. Spotkanie z pisarzem, które poprowadził Konrad Wojtyła (poniedziałek, g. 18:00)
2. Odczyt dzieła wraz z akompaniamentem Adama Tomaszewskiego (poniedziałek, g. 20:00 oraz wtorek, g. 18:00)
W trakcie spotkania literat przypomniał historię wyjątkowego dzieła Roberta Schumanna – Toccatę C-dur op. 7. Kompozytor nadał jej pierwotnie tytuł „Etiude fantastique en double sons” (Fantastyczne studium w podwójnych notatkach), z dopiskiem – „najtrudniejszy utwór, jaki kiedykolwiek napisano”. Do dziś takim rzeczywiście pozostaje i nic zatem dziwnego, że w programach koncertowych mają tę arcytrudną kompozycję najlepsi z najlepszych – najbardziej sprawni technicznie pianiści.
Słynna toccata zafascynowała Antoniego Liberę i stała się w jego utworze literackim przedmiotem wyzwania, jakie nauczyciel fortepianu stawia przed uczniami przygotowującymi się do egzaminu dyplomowego na zakończenie szkoły muzycznej.
Pisarz mówił o tym, że jego nowela zawiera wątki autobiograficzne, ponieważ sam był uczniem szkoły muzycznej i myślał, że zostanie muzykiem. Zdał sobie jednak sprawę z tego, iż dla osoby, która marzy o karierze solisty trudne może być nawet spełnienie swoich planów w charakterze członka orkiestry.
Prowadzenie:
Konrad Pawicki
1. Spotkanie z pisarzem, które poprowadził Konrad Wojtyła (poniedziałek, g. 18:00)
2. Odczyt dzieła wraz z akompaniamentem Adama Tomaszewskiego (poniedziałek, g. 20:00 oraz wtorek, g. 18:00)
W trakcie spotkania literat przypomniał historię wyjątkowego dzieła Roberta Schumanna – Toccatę C-dur op. 7. Kompozytor nadał jej pierwotnie tytuł „Etiude fantastique en double sons” (Fantastyczne studium w podwójnych notatkach), z dopiskiem – „najtrudniejszy utwór, jaki kiedykolwiek napisano”. Do dziś takim rzeczywiście pozostaje i nic zatem dziwnego, że w programach koncertowych mają tę arcytrudną kompozycję najlepsi z najlepszych – najbardziej sprawni technicznie pianiści.
Słynna toccata zafascynowała Antoniego Liberę i stała się w jego utworze literackim przedmiotem wyzwania, jakie nauczyciel fortepianu stawia przed uczniami przygotowującymi się do egzaminu dyplomowego na zakończenie szkoły muzycznej.
Pisarz mówił o tym, że jego nowela zawiera wątki autobiograficzne, ponieważ sam był uczniem szkoły muzycznej i myślał, że zostanie muzykiem. Zdał sobie jednak sprawę z tego, iż dla osoby, która marzy o karierze solisty trudne może być nawet spełnienie swoich planów w charakterze członka orkiestry.
Prowadzenie:
Konrad Pawicki